Data Literacy påverkar affären – på riktigt
Enligt Salesforce har företag som lyckas öka sin dataläskunnighet konkreta fördelar. Dataläskunnighet leder till högre intäkter, bättre kundservice, ökad effektivitet och bättre lönsamhet. Salesforce lyfter också vikten av dataläskunnighet i tider av osäkerhet. I ett affärsklimat präglat av krig, pandemi och inflation måste organisationer kunna planera för olika scenarier. Prognoserna pekar på fortsatt tuffare tider, vilket pressar fram behovet av beslut som bygger på fakta – inte magkänsla. Data blir då ett verktyg för att fatta klokare beslut snabbare.
Denna fördel av dataläskunnighet märktes under pandemin. Företag som under pandemin kunde förutse leveransproblem genom att analysera sina data agerade snabbare än konkurrenterna. De hade en fördel och den kom ur datamognad.
Data Literacy innebär att en medarbetare själv kan analysera data, se vad det betyder för verksamheten och kunna föra meningsfulla samtal med intressenter om hur arbetet ska fortsätta. Data Literacy gör organisationen mindre beroende av enskilda analytiker och mer snabbfotad.
”Alla yrkesroller i företaget ser nu dataläskunnighet som en grundläggande färdighet”, säger Martha Bennet på Forrester Consulting.
Glappet mellan chefer och medarbetare
I en gemensam studie från Forrester och Salesforce-ägda Tableau framkommer att 79 % av beslutsfattare anser att deras medarbetare är datakunniga, men bara 26 % av medarbetarna själva tycker att de kan fatta beslut baserat på data.
Endast en tredjedel säger sig ha fått utbildning i verktyg för datavisualisering. Färre än tre av tio har fått stöd för att förstå statistik. Samtidigt visar studien att det finns ett starkt samband mellan datamognad och nöjdhet i organisationen, nästan alla som är nöjda med datainitiativen är också nöjda med sin arbetsplats.
”Om man som anställd känner att man saknar rätt förmågor för sitt jobb, så börjar man ifrågasätta om företaget verkligen fattar rätt beslut”, säger Wendy Turner-Williams, Chief Data Officer på Tableau.

Demokratisera data – gör det relevant
Enligt Salesforce räcker det inte med att ge medarbetarna tillgång till data. Organisationer måste arbeta med en medveten strategi för att bli en dataläskunnig organisation:
- Utbilda rätt: Träningen måste vara relevant för arbetsuppgifterna. Använd inte exempel från sälj till någon som jobbar i fält.
- Sätt kontexten: Hjälp medarbetarna att förstå varför data ser ut som den gör och vilka frågor som är viktiga att ställa.
- Visa vägen: Ledare behöver visa hur de baserar sina beslut på data – inte presentera dem som färdiga sanningar.
”Maskiner tänker inte”, säger Bennet. ”Algoritmer hittar mönster – det är människans jobb att förstå varför.”
Slutsats: Data Literacy är allas ansvar
Salesforce är tydliga: Data Literacy kan inte vara reserverat för en särskild grupp, det är en grundläggande arbetslivskompetens som personalen behöver för att vara redo för framtiden. Med rätt stöd, rätt utbildning och ett tydligt syfte med data kan alla medarbetare bli mer delaktiga, fatta bättre beslut och bidra till en mer hållbar organisation.
”Man behöver inte vara expert på statistik”, säger Bennet. ”Man behöver bara kunna tänka klart kring siffror. Det är livskunskap.”
Vill du veta hur dataläskunnig du är – och hur du kan bli bättre?
Gör vårt självskattningstest och få insikter som hjälper dig fatta bättre beslut i ditt arbete. Hur Litty är du?


